Nieuwsitems:
afhaallocatie

Winkellocaties zullen verdwijnen en worden vervangen door afhaallocaties.
Internet aankopen : keuze uit afhalen of thuis laten bezorgen.


  • AH wil afhaalpunten zowel in als buiten de winkel
  • De Amerikaanse pakkettendienst UPS neemt Kiala over. Daarmee vergroot het zijn dienstenaanbod op de consumentenmarkt.
  • De overname van TNT door UPS gaat door tegen een bod van 9,50 euro per aandeel.
  • Een op de drie winkels verdwijnt
bol.com Albert Heijn Albert.nl AH wil afhaalpunten zowel in als buiten de winkel
27 augustus 2012

Supermarktconcern Albert Heijn gaat niet alleen op zichzelf staande afhaalpunten inzetten, maar klanten kunnen ook aan en in de supermarkt hun online bestelde boodschappen afhalen. Dat zei Albert Heijn-directeur Sander van der Laan in een interview afgelopen week met radiozender BNR Nieuwsradio. Ook kondigde de AH-topman in het interview aan dat hij kosten wil besparen op de logistiek.

Voor het einde van dit jaar gaan de eerste afhaalpunten in gebruik. Waar dat zal zijn, houdt Van der Laan nog geheim. “We zijn nog niet zeker over de eerste plaats. Als dat duidelijk is, zullen we daar ook wel wat fanfare omheen maken.”

Online omzet verdriedubbelen
Eerder dit jaar kondigde Dick Boer tijdens Aholds Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) al aan dat het supermarktconcern zijn online omzet tot 2016 wil verdriedubbelen, tot 1,5 miljard euro. Het concern gelooft in die doelstelling dan ook in de potentie van het principe click & collect, het afhalen van online bestelde orders. Ahold deed er al ervaring mee op in de Verenigde Staten en gaat dit systeem nu ook toepassen in Nederland.

Efficiëntere logistiek
Van der Laan kondigde in het interview met BNR ook aan dat Albert Heijn kosten wil besparen met onder andere een efficiëntere logistiek. “In de afgelopen twee jaar zijn onze vrachtwagens 10 tot 15 procent voller. Dat bespaart geld, verkeersdrukte en zorgt voor een lagere milieu-impact.”
Van der Laan haalde daar de ambitie van Albert Heijn aan om voor 2015 het energieverbruik 20 procent te verlagen.
 
ups tnt

afhaallocatie

De Amerikaanse pakkettendienst UPS neemt Kiala over. Daarmee vergroot het zijn dienstenaanbod op de consumentenmarkt.
februari2012

Hoeveel de Amerikanen betalen voor de van oorsprong Belgische logistieke dienst maken de partijen niet bekend.

UPS koopt voor zeker tientallen miljoenen euro’s een positie op de Europese e-commercemarkt. Kiala is met zijn bezorg- en afhaalpunten actief op zevenduizend locaties. Via die punten, bijvoorbeeld bij sigarenboeren, benzinestationsen V&D , worden dagelijks 145.000 pakketten gehaald en gebracht. Consumenten hoeven niet per se naar een postkantoor om een bezorging van een webwinkel af te halen.

Naar eigen zeggen werkt Kiala samen met driehonderd bedrijven, die de logistieke dienst als bezorg- en retouroptie aanbieden aan hun respectievelijke klanten. Onder hen: Esprit, H&M, Spartoo en Pixmania.

Kiala boekte in 2010 een omzet van 47 miljoen euro . Afgelopen jaar iets meer dan 54 miljoen euro.

  
tnt upsDe overname van TNT door UPS gaat door tegen een bod van 9,50 euro per aandeel.
Het Financieele Dagblad en persbureau Bloomberg meldden in maart dat de partijen de details over het overnamebod gisteren hebben afgewerkt. Dat hield in dat het overname van 9 naar 9,50 euro werd verhoogd. De overnamesom komt daarmee op vijf miljard euro.

Met de overname van TNT Express vergroot UPS zijn Europese dekkinsgraad aanmerkelijk. Het Nederlandse koerier- en expressdiensten is echter niet zo groot met pakketjes in Europa dat de partijen problemen verwachten met de mededingingsautoriteiten. DHL van Deutsche Post blijft ook na de TNT-overname marktleider.

Het Europese hoofdkantoor komt in Brussel, waar UPS al zetelt. Hoofddorp wordt een center of excellende, een specialist op het gebied van marketing, verkoop en operaties.

Het is niet uitgesloten dat Fedex zich nog zal melden als geïnteresseerde koper.

TNT Express realiseerde over 2011 een omzet van 7,2 miljard euro, een kleine drie procent meer dan het jaar ervoor. In die periode werd een verlies geboekt van 270 miljoen euro.
 
'Een op de drie winkels verdwijnt'
Molenaar verwacht dat in tien jaar tijd 35 tot 40 procent van de non-food aankopen online plaatsvindt. En dat percentage is slechts een gemiddelde. Bij de aankoop van elektronica en schoenen zal 70 procent online aangeschaft worden. Reisbureaus worden een zeldzaamheid: 90 procent van de klanten zal online boeken.

Het voortbestaan van winkels in bovengenoemde sectoren is in gevaar, maar Molenaar vreest ook voor damesmodezaken en boekhandels. “De crisis, maar ook het weer werkt momenteel niet mee.

Er ontstaat een vicieuze cirkel, want doordat winkels verdwijnen ontstaan lege panden die niet meer gevuld worden. “Een halflege winkelstraat heeft iets triests. Dan gaat de consument liever naar een andere locatie.”
Meer over het boek: Het einde van de winkelstraat
     
Het einde van de winkelstraat?
2 miljoen m2 leegstand aan winkelruimte 2011
8 miljoen m2 leegstand in 2018 ( er is teveel bijgebouwd en nog in ontwikkeling)
Niet op prijs maar op service/beleving onderscheiden.
er is ruimte voor 3 type winkelruimte:
- Locaal / buurt supermarkt: eerste levensbehoefte
- Winkel hal / shopping malls aan de rand van de stad
- Gezellige binnenstad.

Het boek einde van Winkels?




Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

                makelaar-gids.nl nieuws berichten Wekelijks overzicht van nieuwsberichten:

Inschrijven voor de nieuwsbrief en volg ons via Twitter.


:



twitter


Volg ons via Facebook

volg ons via Twitter