Augmented Reality 







 

AR brengt print tot leven

Augmented-realityDe Nederlandse producent van augmented reality
browser Layar heeft een nieuwe applicatie
gelanceerd waarmee uitgevers nog eenvoudiger
hun print en digitale content met elkaar kunnen
verbinden





Wat wordt de standaard of wordt het een hevige concurrentiestrijd ten gunste van gebruiksgemak en prijs/prestatie.


magazine-arMet Layar Creator kunnen uitgevers statische geprinte pagina’s tot leven brengen met video’s, links en koop knoppen. Lezers krijgen deze digitale toevoegingen te zien zodra ze met hun smartphone de geprinte pagina’s bekijken.

Layar is niet de eerste die met deze toepassing komt. De Telegraaf maakt voor het tot leven brengen van zijn pagina’s de applicatie van Layar concurrent Aurasma.

Het Amsterdamse Layar is opgericht in 2009 en wordt financieel gesteund door investeerder Intel Capital. Hoewel de software van Layar op meer dan 20 miljoen mobiele apparaten is gedownload en het zo’n 3 miljoen actieve gebruikers per maand telt, worstelt het bedrijf nog met de vraag hoe het geld kan verdienen.

Met Layar Creator hoopt Layar inkomsten te krijgen van uitgeverijen. Van Layar Creator is zowel een gratis (met advertenties) als betaalde versie (zonder advertenties) verkrijgbaar.


De huidige spelers.
Aurasma Layar Junaio

Nut en noodzaak
Kan je niet naar de laptop lopen om een product te bestellen? Natuurlijk, maar het moment waarop je op de bank met een tijdschrift zit, heb je daar even geen zin in. En het snel delen van een gedrukt artikel door er een foto van te maken is niet echt handig. Als je langs een billboard loopt, is de smartphone al helemaal onmisbaar om de boodschap daarop om te zetten in een transactie. Zo verbind je de printwereld met de online wereld. En dat is vanuit het perspectief van de aanbieders van print bijna noodzaak: want wat is er nog virtueel aan een wereld, waarin miljarden aan e-commerce en advertentiedollars omgaan? Precies: de printwereld heeft dringend behoefte om een naadloze aansluiting te vinden op online. Zoals de Layarmensen dat weer zo bescheiden uitdrukken: we're revitalizing publishing industry.
3 minuten video over AR mogelijkheden. Virtueel inrichten van een nieuw kantoor.

Reacties:
  • | 06 jun 2012 | 1500 uur
Een goede weg om in te slaan. Het Nederlandse bedrijf buzzAR (www.buzzar.net) lanceerde nagenoeg hetzelfde concept 2 jaar geleden en won met hun businessplan in 2010 een Europese prijs.

De buzzAR app is inmiddels vervangen door de app reQuest Visual Search. Deze app maakt het mogelijk om foto's en content direct vanuit de app te activeren => http://www.requestvisualsearch.com/
reQuest richt zich op crowdsourcing en is uniek met het herkennen van videobeelden (testen op de VW commercial The Force). Met een beetje investering zou dit een goede concurrent kunnen zijn.

De aanbieders:
Aurasma   Layar  Junaio

Via Twitter ontvangen we graag aanvullende berichten, reacties en mogelijke AR aanbieders...
bnr interviewi 11 juni 2012 uitzending BNR ; Layar en concurrenten moeten sector redden
Ruud Hendriks in gesprek met Claire Boonstra, mede oprichter van Layar.

Mediazaken: uitzending 30 minuten, na 50 seconden is Ruud Hendriks aan het woord.
- Burnrate van 12 miljoen in 3 jaar
- nieuwe toepassing nu gratis, vanaf 1 augustus tegen betaling
- ...
meer informatie en het transcript van het interview
Ingezonden reactie 11 juni

Verdienmodel/ verliesmodel
Zijn uitgevers (makelaars/ bladen e.a. ) bereid om 2 keer te betalen?
- 1keer voor de pagina ad 15 euro
- en nog een keer voor de toepassing = de app, Ook al blijft de App gratis indien de naam Layar wordt gepromoot in het magazine/ krant of waardan ook betreft dit free publicity = attentie en advertentie waarde

Immers een AR pagina zonder app is geen AR pagina.
OF:

- Is Layar bereid om hiervoor weer een kick back te betalen welke niet zichtbaar is voor de gebruikers en concurrentie...
- Is layar bereid om de toepassing gewoon gratis te laten, immers het model uit advertentie inkomsten is een aardig model.
Dit laatste punt zal de investeerder niet fijn vinden deze heeft namelijk ROI verwachting. Dit betekent het alom bekende paradoxale probleem van verdien/verlies model. Het verdien model van Layar en haar investeerders is een verlies model voor de  (consument)gebruiker en de uitgever...

 
Heeft u geen twitter? Stuur dan een email bericht ovv rapport-krimp  via: e mail contact en u ontvangt het rapport per email.
                makelaar-gids.nl nieuws berichten
Wekelijks overzicht van nieuwsberichten:

Inschrijven voor de nieuwsbrief en volg ons via Twitter.


_________________________________________________________________________




:



:

twitter


Volg ons via Facebook

volg ons via Twitter


 

: